اطلاعیه

بستن
No announcement yet.

شش گام براي ساخت يك پلان Business Continuity و Disaster Recovery

بستن
این موضوع بسته شده است.
X
X
 
  • فیلتر کردن
  • زمان
  • نمایش
Clear All
پست های جدید

  • شش گام براي ساخت يك پلان Business Continuity و Disaster Recovery

    گام اول : تعريف و تخمين
    اولويتهاي سازمان شما چه ميباشند؟ براي شناخت اين موضوع خود را بيشتر با اهداف سازماني آشنا سازيد و اطمينان حاصل كنيد كه براي پياده سازي پلان خود و تهيه مقدمات ، مجوزهاي لازم را از مديران مرتبط اخذ خواهيد كرد. بررسي كنيد كه در كار خود با چه مشكلاتي درگير هستيد. مشخص كنيد كه كار شركت يا سازمان شما تا چه زماني ميتواند بدون دسترسي به سيستمهاي انفورماتيكي كار كند. هر زمان كه نيازها را شناختيد و مدت زمان لازم را هم براي آنها در نظر گرفتيد آنگاه كار طراحي پلان هم احرايي تر ميشود ، هم بهتر مديريت ميشود و هم مقرون به صرفه تر درمي آيد. اغلب موارد اصلي براي شركتهاي كوچك عبارتند از : اول حفظ جريان سرمايه گذاري و درآمدي ، دوم حفظ ارتباطات (تلفنها ، email) ، سوم حفظ رضايت مشتريان (وب سايت / خدمات / ارسال) و چهارم كنترل تراكنشها (حسابداري / مالي).
    گام دوم : تحقيقات

    حال كه نيازها را شناختيد و و مولفه هاي SLA (Service Layer Agreement) مورد نياز را پيدا كرديد ، بايد با ذينفعان خود و شركا براي يافتن ابزارها و گزينه هاي در دسترس صحبت كنيد تا يك مجموعه از اطلاعات اساسي و اصلي را (نظير محيط ، سرويسها و بودجه) تهيه نماييد تا به كمك آنها بتوانيد راه حل خود را طراحي نماييد . در خصوص اين بخش از كار مستندات خوبي در اينترنت يافت ميشود كه ميتوانيد از آنها استفاده كنيد.

    گام سوم : طراحي

    نقشه ها و موارد را برروي وايت برد ترسيم كنيد. طرح خود را مكتوب نماييد تا بتوانيد نحوه اجرا را كنترل نماييد. در اين حال نبايستي فقط به منابع فني توجه كنيد.

    گام چهارم : پياده سازي
    حال شما يك پلان بهمراه فرآيند بودجه بندي آن در اختيار داريد. كار را براي پياده سازي تغييرات DR/BC شروع كنيد. اين كار تقريبا هميشه يك راهكار فاز بندي شده براي كاهش اثرات وي سيستمهاي توليدي است.پياده سازي با يستي بر كاهش ريسك كار ، بودجه بندي واقعي و ظرفيتهاي فني استوار باشد.مطئمن شويد كه اين راه كار قسمت بندي شده توسط اعضا شركت و همچنين تيم انفورماتيك حمايت ميشود.
    گام پنجم : اعتبار سنجي

    هنگاميكه 4 گام اول را پياده سازي و اجرا كردي حال دو راه براي اعتبار سنجي (validating) پلان DR/BC پيشنهاد ميكنيم : اولين آن پيشنهادي است كه از سوي موسسه Data Managing مطرح شده است. اين موسسه توصيه ميكند تا در مركز داده اي (Data Center) خود قدم بزنيد و برچسبهاي رنگي به اين شرح برروي سخت افزار خود بچسبانيد : برچسب زردرنگ نشاندهنده خرابي سخت افزاري ، برچسب آبي رنگ نشانگر خرابي نرم افزاري روي سيستم ميباشد. سپس همكاران خود را جمع كنيد و هر مرحله از راه حل را با هم تست و آزمايش نماييد و مطئن شويد كه همكارانتان كاملا متوجه اين نكته شده اند كه هر برچسب چه كاري بايد انجام دهد.
    پيشنهاد دوم اين است كه كليه سيستمهاي خود را قطع كنيد و سپس گام به گام فرآيند بازسازي مجدد نرم افزاري ، شبكه و يا سيستم ذخيره سازي خود را تا رسيدن به وضعيت عادي مستند سازي كنيد. در اين روش كاملا متوجه تاثيرات اين از كارافتادگي برروي كاربران ، مشتريان و فرآيند كسب و كار شركت ميشويد.
    گام ششم : نگهداري
    اطمينان حاصل كنيد كه ابزارها و نرم افزارهاي لازم جهت آشكار سازي تجهيزات و شبكه خود را در پلان DR/BC در اختيار داريد. ضمنا مطمئن شويد كه بودجه كافي براي قطعات يدكي داخل سايت و قرارداد پشتيباني و نگهداري در اختيار خواهيد داشت.
    آخرین ویرایش توسط navard; در تاریخ/ساعت 2013/12/02, 01:18 AM.
در حال انجام ...
X