اطلاعیه

بستن
هنوز اطلاعیه ای در دست نیست.

از تکنسین HelpDesk تا Converged Cloud Engineer

بستن
این موضوع بسته شده است.
X
X
 
  • فیلتر کردن
  • زمان
  • نمایش
Clear All
پست های جدید

    از تکنسین HelpDesk تا Converged Cloud Engineer

    از تکنسین HelpDesk تا Converged Cloud Engineer
    تهیه و تنظیم:فرید نصیری

    این نوشتار برای افرادی تهیه شده است که در شرف ورود به دنیای مشاغل حوزه شبکه وسیستم هستند و دارای ابهاماتی در خصوص چگونگی طی مراحل شغلی در این عرصه می باشند.تلاش شده است تا کلیات جوانب و سلسله مراتب شغلی این حوزه از تکنولوژی از سطوح پایه و آغازین تا سطوح میانی برای علاقمندان تشریح شود.

    مقدمه
    ممکن است دانش آموز دبیرستان یا دانشجو یا تازه فارغ التحصیل و یا حتی دارای سوابق حرفه ای در رشته ها و علوم دیگر باشید در هر صورت اولین قدیم شما در ورود به دنیای شبکه و سیستم رده Level1 System&Network administration یا همان HelpDesk support خواهد بود. برای عموم تازه واردین شرط لازم تصدی این موقعیت شغلی داشتن اطلاعات پایه حوزه سخت افزار و شبکه در سطح دوره های A+,Network+ میباشد.ممکن است چنین به نظر برسد که با شروع از رده HelpDesk عملا در قعر جدول شغلی قرار گرفته اید اما به خاطر بسپارید که هر روز و هر لحظه آن در حال کسب تجربیات و اعتباراتی هستید که برای سیر مراحل پیشرفت بعدی و اخذ رده ها و عناوین جدید شغلی به آنها نیاز خواهید داشت.







    آشنایی با عناوین شغلی:
    Network Administrator
    فردی است که مسئولیت طراحی ،پیاده سازی و نگهداری کلیه ادوات فعال و غیر فعال شبکه های محلی و گسترده سازمان را به صورت انفرادی و یا با همراهی تیمی از کارشناسان به عهده دارد

    System administrator
    فردی است که مسئولیت طراحی ،پیاده سازی و نگهداری کلیه امور مرتبط با سرویسهای نرمافزاری زیرساخت ،سیستم عاملها و سرورهای در ارتباط با شبکه های محلی و گسترده سازمان را به صورت انفرادی و یا با همراهی تیمی از کارشناسان به عهده دارد

    System/Network Engineer(Expert)
    عضو تیم مدیرت شبکه و سیستمها دارای عناوین تخصصی مورد نیاز جهت تشریک مساعی در امور مرتبط با پیاده سازی و نگهداری ادوات و سرویسها.

    Help Desk
    تکنسین یا کارشناس پشتیبانی و رفع اشکالات کاربران نهایی و انتقال مراتب پیچیده تر به نفرات ارشد شبکه و سیستم

    قبل از شروع مباحث ذکر این نکته الزامی است که از عنوانهای System administrator،Network administrator عموما در شرکتها و سازمانهای غیر IT محور مانند شرکتهای تولیدی،بازرگانی و خدماتی و از این دست به واسطه در اختیار قرار گرفتن مسئولیت کل شبکه وسرویسها توسط یک فرد استفاده میشود . در شرکتهای پروایدر و IT محور به جهت وسعت شبکه و سرویسها این عناوین به System/Network Engineer تغییر میابند . رویکرد مطالب صفحات ابتدای این نوشتار بیشتر به سمت شرکتهای غیر IT محور تمایل دارد هرچند کلیات مطالب مطرح شده در پروایدرها نیز معتبر هستند.


    تکنسین هلپدسک
    وابسته به کوچک،متوسط ،بزرگ یا خیلی بزرگ بودن سازمانهایی که فرد در آن مشغول به کار میشود خود این رده شغلی یعنی هلپدسک میتواند به سه سطح سازمانی شکسته شود.
    1-Level one – مسئولیتهای مقدماتی، محدود ،مکتوب و از پیش تعیین شده
    2-Level two – مسئولیتهای پیچیده تر و فاقد محدوده از پیش تعیین شده . نیاز به قدرت تحلیل و حل مسئله
    3-Level three – سطح سرپرستی ، نظارت بر عملکرد تیم و تدوین رویه های اجرایی واحد پشتیبانی
    در سازمانهای کوچک تمایزی بین هلپدسک و System&Network administrator وجود نداشته و فرد در عین طرح ریزی و پیاده سازی زیرساختهای محدود IT سازمان متبوع مسئولیت سرویس دهی به کاربران نهایی را نیز عهده دار است.
    در سازمانهای متوسط(حدودا 200 کاربر) وظایف سطح یک و دو توسط یک یا دو نفر هلپ دسک و و ظایف سطح سوم توسط مسئول شبکه سازمان انجام خواهد پذیرفت و نتیجتا این فرد کمترین میزان استطکاک با کاربران نهایی را خواهد داشت .
    در سازمانهای بزرگ و خیلی بزرگ (Enterprise) به واسطه افزایش تعداد نفرات حوزه پشتیبانی کاربران نهایی هر سه سطح فوق را مشاهده خواهیم کرد و عملا تیم پشتیبانی کاربران به عنوان دپارتمانی مجزا در دل دپارتمان اصلی IT فعالیت خواهد کرد و صرفا از طریق کانالهای استانداری با نفرات حوزه System&Network administration در ارتباط خواهند بود و مشکلات پیچیدگیهای نشات گرفته از سطح Core را با تیم مدیریت شبکه در میان میگذارند . تیم هلپدسک دارای حد اقل دسترسی به تنظمیات سرویسها و ادوات شبکه سازمان میباشد.


    وظایف شغلی هلپ دسک سطح یک در ساعات کاری
    وظایف شغلی تکنسین هلپدسک به طور عام عبارت است از رفع اشکالات عمومی IT از طریق پاسخگویی به تماسهای تلفنی کاربران و پاسخگویی به تیکت های ارسالی از طریق سیستم ServiceDesk . محدوده عمل نفرات این تیم به شدت محدود و از پیش تعیین شده است و دارای حداقل نیاز به تحلیلهای فردی و پیدا کردن را**ار توسط فرد میباشد.هرگونه مشکل پیچیده یا خارج از چارچوب دستورالعملهای مکتوب به نفرات باتجربه تر ارجا خواهد شد.

    وظایف پس از ساعت کاری
    در اوقات فراقت با هدف به دست آوردن دانش و اعتبار علمی و فنی بیشتر بایستی مطالعات فردی یا تیمی را از طرق مختلف همچون Video training ها کتب یا شرکت در کلاسهای آموزشی و تکمیل دانش A+ ادامه دهید. کورسهای 220-701 Essentials و 220-702 Practical applications و Network+از این گروه به شمار میروند مجموعه اطلاعات دوره A+ فرد را هر چه بیشتر با استاندارها و قواعد پشتیبانی سخت افزار و کامپیوتر آشنا میکند. در صورتی که در Callcenter یک سرویس پروایدر مشغول به کار شده اید از آنجایی که شرط اولیه ورود به چنین مجموعه هایی داشتن اطلاعات در سطح حداقل Network+ و ترجیحا CCNA میباشد لذا میتوانید رفته رفته وارد سرفصلهای CCNP شوید
    پس از دست آوردن تجربه و اعتماد به نفس کافی در این رده که حدودایکسال زمان نیاز دارد فرد میتواند به آرامی به سطح دوم که نیازمند مسئولیتها و سطح دانش بالاتری است شیفت کند.

    وظایف هلپ دسک سطح دو در ساعات کاری
    به عنوان هلپ دسک سطح دو مسئولیتهای بیشتری در پاسخ به مشکلات و مسائل پیچیده تر پیش رو خواهید داشت که بعضا تکینکال صرف نیستند.در مواردی نیاز است تا پای صحبت کاربران (مشتریان) بنشینید تا علت واقعی مشکل آنها را پیدا کنید و به ارائه راه حلهای دائم یا مقطعی به آنها بپردازید در چنین مواردی که بخش قابل توجهی از وقت روزانه را به خود اختصاص میدهد "Soft Skills" اهمیت ویژه ای پیدا میکنند. Soft Skills مجموعه مهارتهای مبتنی بر رفتارها و تقابلات بین فردی است که الزاما مرتبط با موضوعات فنی نیستند . به عنوان یک هلپدسک حرفه ای صبر و داشتن مهارتهای ارتباطی از جمله ابزارها و الزاماتی هستند که برای تقابل با مخاطب به آن نیاز دارید.بخشی از این اصول در بخش Soft Skills دوره A+ تدریس میشود


    وظایف هلپدسک سطح دو در اوقات فراقت
    دوره Netowrk+ را اگر که تاکنون آغاز نکرده اید شروع کنید توصیه میشود این دوره عملا بعد از اتمام A+ آغاز شود. در این دوره با مفاهیم پایه دنیای شبکه آشنا خواهید شد و هر انچه که در این دوره بیاموزید یا نیاموزید تاثیر مستقیم در درک یا عدم درک مفاهیم آتی در دروس سرتیفیکیتهای آینده خواهد داشت. بسیاری این سوال را مطرح مکینند که بهتر نیست پس از A+مستقیما وارد دوره CCNA شویم ؟ به چند دلیل توصیه میشود اینکار انجام نشود دلیل اول مرتبط بودن مباحث Network+ با وظایف شغلی است که به طور روزانه با آن درگیر هستید به عنوان هلپدسک سطح دو روزانه با تعداد زیادی درخواستهای کاربری مرتبط با مسائل روزمره شبکه و سیستم عامل روبرو هستید با یادگیری مباحث این دوره با مفاهیم پایه ای توپولوژیهای شبکه ، پروتکلها،آدرس دهی،DHCP,DNS و سرویسهای دایرکتوری که همه روزه با جوانب آن درگیر هستید بیشتر آشنا خواهید شد و به تدریج درک شهودی از هر یک از این مفاهیم کسب خواهید کرد.از طرف دیگر به واسطه مشاهده هر روزه مفاهیم مطرح شده در دوره Nework+ در محیط کاری و به دست آوردن تسلط عملی خوب نسبت به این موارد کاندیدای مناسبتری برای شروع دوره CCNA وMSCE/MCITPخواهید بود و با شانس بیشتری امتحانات پایان دوره را خواهید گذراند

    قدم بعدی:مسئول بخش پشتیبانی فنی
    قائدتا قدم بعدی قرار گرفتن در بالاترین سطح این زنجیره در دنیای هلپدسکها یا همان هلپدسک سطح سوم و به عبارتی دیگر سوپروایز/مدیر بخش پشتیبانی کاربران است.الزاما همه شرکتها دارای این رده سازمانی نیستند و مسئولیتها و عناوین مرتبط با آنرا مابین تیم هلپدسک و مدیریت شبکه تقسیم میکنند در برخی شرکتها هم داشتن MBA یا تخصص های مرتبط با مدیریت IT و اصول ITIL نیز چاشنی تصدی این صندلی است . عموما این سطح در سازمانهای خیلی بزرگ دارای صدها یا هزاران کاربر محلی و پراکنده مانند سرویس پروادرها جهت عدم تداخل وظایف و در گیریهای تیم مدیریت شبکه با تیم پشتیبانی کاربران تحت نظر مدیریت واحد IT ایجاد میشود.

    وظایف هلپدسک سطح سوم / مدیر پشتیبانی

    شما در این صندلی مسئول تدوین و به گردش در آوردین رویه های اجرایی واحد پشتیبانی، تعیین شرح وظایف نفرات و نظارت بر صحت اجرای آنها خواهید بود. بدیهی است که تجربیات سالهای قبل و پاسخگویی به هزاران درخواست کمک فنی از جانب کاربران به عنوان تکنسین موجبات به دست اوردن درک عمیقی از نیازهای کاربران شده است و تاثیر بسزایی در موفقیت شما در صندلی جدید خواهد داشت.از جمله وظایف دیگر این رده شغلی درگیر شدن با سناریوهای پیچیده تر مبتنی بر Soft Skill چه در سطح دورن دپارتمانی و اعضای تیم پشتیبانی و چه در سطح سازمانی و مابین دپارتمانها و سایر مدیران می باشد.مشارکت با تیم مدیریت شبکه در ارائه راه حلهای بهینه ITمتناظر با نیازهای جدید مجموعه توام با جلب نظر کاربران و سایر مدیران وجلوگیری از ایجاد جو های نامساعد سازمانی نسبت به سرویسها و تغییرات جدید از این رده می باشند.


    وظایف پس از ساعات کاری
    این صندلی به شدت مستعد تنبل شدن،غرق در روزمرگی شدن و لذت بردن از حاشیه امنیت شغلی و دور ماندن از قافله پیشرفت تکنولوژیهاست. از این مرحله به بعد مهمترین وظیفه غیر کاری شما مطالعه هر روزه و در جریان روند تکنولوژیهای مرتبط و حتی غیر مرتبط با حوزه کاری تان از طریق مطلعه مقالات وب سایتها،مجلات،انجمنهای گفتگو و شبکه های اجتماعی است هنگامی که کمپانی Vmware محصول یا ارتقا جدیدی ارائه میدهد جز اولین نفراتی باشید که از آن کسب اطلاع میکنید حتی اگر حوزه اجراییتان مجازی سازی نباشد
    داشتن اطلاعات مفهومی وسیع در حوزه های مختلف در این مقطع شغلی که عموما با مسائل مرتبط با Front office درگیر هستید موجبات آماده سازی ذهنتان را جهت تعیین تکلیف سلسله مراتب بعدی شغلی فراهم میکند.این دوران به واسطه به دست آوردن دید شهودی مناسب نسبت جمیع سرویسها و اداوت شبکه بهترین دوره برای تصمیم گیری حوزه تخصصی و مطالعاتی آینده است .در این مقطع مباحث CCNA را به اتمام برسانید و با گذراندن مجموعه دوره های Windows server دید مناسبی نسبت به سرویسهای نرم افزاری زیرساخت شبکه های امروزی به دست آورید


    #2
    قدم بعدی:ورود به اتاق مدیریت شبکه و دور شدن از کاربران
    اکنون دارای رزومه ای منطقی و قابل تامل هستید رزومه ای که در آن هم از سوابق اجرایی پشتیبانی کاربران و سرویسهای زیرساخت سخن به میان آمده که حاکی از درک شما نسبت به ماهیت و حساسیتهای یک شبکه زیر بار است و هم از گذارندن دوره های تخصصی که موید میزان دانش پایه شما جهت تصدی موقعیتهای بالاتر یعنی وردو به حوزه System&Network administration است. خود این حوزه وابسته به ابعاد سازمانی که در آن شاغل میشوید به چند سطح و حوزه بنیادین شکسته میشود
    تیم System administration: وظایف نفرات ارشد و باتجربه تر تیم مدیریت سیستم عبارت است از امکان سنجی،طرح ریزی و پیاده سازی سرویسهای مرتبط با انواع سیستم عاملها و سرویسهای نرم افزاری وابسته نتیجتا در یک آگهی شغلی مرتبط با این عنوان با چنین جملاتی روبرو خواهید شد :
    متخصص سیستم مسلط به اکتیو دایرکتوری،مجازی سازی، Exchange،Lync،System Center،SQL administration،TMG و ادوات ذخیره سازی و سیستمهای پشتیبان گیری همچون Backup exec ، NetBackup ،...


    تیم Network administration: جدا بودن این تیم از تیم سیستم که عموما در سازمانهای خیلی بزرگ(enterprise) مشاهده میشود حاکی از CCNP/CCIE level بودن خدمات این قسمت است در غیر اینصورت وظایف Routing/Switching/Security نیز به وظایف بالا اضافه یعنی وظایف تیم سیستم که در این حالت نام عمومی آن تیم شبکه است اضافه خواهد شد .
    نفرات حوزه Network administration عموما متمرکز بر نگهداری ادوات شبکه های محلی و گسترده سازمان هستند و وابسته به ابعاد سازمان مسئولیت طراحی و پیاده سازی را نیز عهده دار هستند
    همانطور که اشاره شدوظایف نفرات این بخش از شرکتی به شرکت دیگر متفاوت است در برخی سازمانها صرفا مانیتورینگ و رفع اشکالات روزمره است و در برخی دیگر با طرح و اجرا نیز همراه میباشد اما به طور عام مشتمل است بر تخصیص فضای آدرسی ، مدیریت پروتکلهای روتینگ و سوییچینگ، نظارت بر جداول روتینگ،مدیریت سیستمهای شناسایی و جلوگیری از نفوذ، طیف وسیعی از Vpn ها و سیستمهای تلفنی IP و آنالوگ.


    همانطور که به کرات اشاره شد این تفکیک حوزه ها مشخصه مجموعه های بزرگ و بسیار بزرگ است و در سازمانهای کوچکتر نفرات System&Network ممکن است درصدی از وقت روزانه خود را تواما صرف نگهداری جمیع سرویسها و ادوات موجود مانند سرورها،کامپیوترهای دسکتاپ،Ip phone ها ، پرینترها و یا حتی نصب نرم افزارها بنمایند

    دنیای ابری و همپوشانی تخصصها
    هنوز در اتاق مدیریت شبکه و سیستم هستیم و تا حدی دلخور و نگران از تعدد عناوین تخصصی مورد نیاز ! در ادامه با ورود به دنیای ابرها بیشتر از این هم نگران یا شاید هیجان زده خواهید شد. با ما باشید



    توصیفاتی که در بالا در خصوص شرح وظایف کلی نفرات System&Network بیان کردیم شرح حال ساختارها و چینش های سنتی تا به امروز است و بهتر بگوییم کمی قبل تر از امروز است. امروزه و به بیان بهتر آینده نزدیک و رایج شدن معماریهای مبتنی بر Private/Public Cloud مرزبندی بین سه دیسیپلین اصلی یعنی سیستم/نتورک/استوریج دستخوش تغییرات معناداری شده است.
    با رشد روز افزون معماریهای مبتنی بر Cloud مرزبندی مابین حوزه های شبکه ، سیستم و استوریج در حال تغییر است. قبل از ورود عمیقتر به این بحث به خاطر بیاوریم که دنیای IT همواره و هر روزه در حال تغییر و تحول است حدودا سی سال پیش بود که روند تحول معماری سیستمها به تدریج از مین فریم های غول پیکر به میکروکامپیوترها سپس دسکتاپها و به فاصله اندکی در اوایل دهه نود به ابتکار کمپانیهایی چون مایکروسافت و ناول به سرویسهای متمرکز در سرورهای امروزی رسید و تا به امروز نیز ادامه پیدا کرد.شاید به خاطر همین طولانی شدن دوران معماری های سنتی مبتنی بر سرورهای متمرکز محلی است که فراموش کرده ایم روند پیشرفت تکنولوژیها تا چه حد سریع است ساختارهی موجود تا چه میزان موقتی و گذرا هستند و تا چه حد از آینده آنها قافل شده ایم.

    همپوشانی تخصصها
    اجاز دهید در ابتدا نگاهی گذرا به گروه مهارتهایی بیندازیم که دست کم طی ده سال گذشته و پیش از ظهور تکنولوژیهای مجازی سازی مبتنی بر آن حرکت کرده ایم . مشخصا شکل زیر به طرز گویایی بیانگر مرزبندی تخصصها و موارد مشمول همپوشانی میباشد


    با ظهور تکنولوژیهای مبتنی بر مجازی سازی و رنگ و روی نرمافزاری گرفتن بسیاری از مفاهیم شبکه،امنیت واستوریجها مرزبندیهای تخصصی نیز دچار تغییر شده اند جهت درک بهتر در قدم اول هریک از عناوین اصلی تکنولوژیکی و مطالعالتی را استخراج و در گراف زیر ثبت میکنیم تا دید بهتری نسبت به وضعیت کنونی هر یک از حوزه ها پیدا کنیم


    با دیدن تصویر فوق اولین سوالی که در ذهن به وجود می آید اینست که چه چیزی دستخوش تغییر شده ؟ آنچه که پیداست مهارتهای امروزی در ساختارهای آینده نیز به همین شکل و عنوان وجود دارند عده ای متخصص شبکه و مسیریابی عده ای سرویسهای نرمافزاری زیر ساخت و عده ای هم مسئول مجازی سازی و عده ای هم در مرکز نقاط همپوشانی مشغول ارتباط دهی همه اینها با هم ! نکته کلیدی همین جمله آخر بود
    یکپارچگی مابین تکنولوژی استوریج و مجازی سازی بیشتر از پیش خواهد شد با جدا سازی ملاحضات لایه فیزیکی و منطقی بخش عظیمی از مفاهیم حوزه شبکه،امنیت،ذخیره سازی و حتی توان محاسباتی و منتقل شدن آنها به لایه های مجازی و منطقی شاهد مفاهیم و تبع آن تخصصهای جدیدی خواهیم بود .
    در SAN های توزیع شده از طریق ابزارهای Storage virtualization مدیریت جریان دیتا و تخصیص منابع از طریق پنل مدیریت ابزارهای مجازی سازی انجام خواهد شد و به حداقل سرکشی مستقیم به پنل استوریجها نیاز خواهد بود.
    از بعد شبکه عموم فعالیتهای روزمره شبکه مانند تخصیص پورت ، تنظیم Vlan ها ، آدرس دهی ،اکسس لیستها مسیریابی ها و در یک جمله کلیه امور متصور در یک شبکه IP چند لایه ازطریق ایجاد روترها،سوییچها و فایروالها و لودبالانسرهای منطقی و نه فیزیکی به واسطه استفاده از واسط های Network virtualiztion و Software Defined Networking-SDN مانند Vmware NSX که پلتفرمی Multi Hypervisor و قابل استفاده در طیف وسیعی از راه حلهای مدیریت کلود مانند OpenStack,CloudStack است انجام خواهند پذیرفت
    مفاهیم نوینی که در دو پاراگراف اخیر به آن اشاره شد جز مفاهیم پایه ای Software Defined Datacenter هستند و جز لاینفک دیتاسنترهای متوسط و بزرگ تامین کننده خدمات Public/Private Cloud در زمان حال و آینده نردیک خواهند بود. پرداخت به جوانب SDD خود به مقاله ای جدا نیاز دارد و در حوصله این مقاله نمیگنجد
    این مفاهیم و احاطه به آنها که مستلزم داشتن معلومات توام در سه حوزه Networking,VirtualizationوStorage است جز گروه تخصصهای "داغ" در آینده بسیار نزدیک خواهند بود .
    در ادامه دوران حرفه ای و در صورت تمایل و با کسب تسلط به مهارتهای غیر تکنیکال همچون اصول مدیریت پروژه ، قوائد فروش و بازاریابی وارد دنیای Solution architect ها خواهید شد دنیایی که نیمی فنی و نیمی غیر فنی و مبتنی بر اصولی دیگر خواد بود . شرح وبسط مفصلی از این حوزه در وبینار آقای مهندس سیروس مقدسیان آمده است که مشاهده آن قویا توصیه میشود.
    همینطور در دقایق 83 به بعد این وبینار آقای مقدسیان از اهمیت تسلط به رنج وسیع تکنولوژیهای مرتبط با فیلد تخصصی و کاری سخن به میان آورده اند که نکته بسیار مهمی جهت توفیق در به دست آوردن موقعیتهای شغلی جدی محسوب میشود.



    کد:
    کد:
    http://www.mcmcse.com/articles/helpdesk_to_network_admin.shtml
    http://etherealmind.com/cloud-convergence-skills-career-networking/
    http://en.wikipedia.org/wiki/System_administrator
    http://en.wikipedia.org/wiki/Network_administrator

    کامنت

    در حال انجام ...
    X